17 juni 2010

Anders denken, anders doen - nieuwsbrief 3

De verkiezingen zijn voorbij en de Mega Combinatie heeft grote winst geboekt. De gesprekken om te komen tot een regeringscoalitie zijn direct na de uitslag op gang gekomen en zijn nog aan de gang. Nu heeft het Centraal Hoofdstembureau de definitieve uitslag bekend gemaakt en de bewilligingsformulieren voor de gekozen volksvertegenwoordigers verzonden. Ik bekijk met u hoe ver we zijn en wat we verwachten met betrekking tot de vorming van een regering voor de periode 2010 – 2015.

Vandaag 15 juni 2010 is de situatie als volgt samen te vatten:

- De Mega combinatie en de A-combinatie hebben besloten samen te werken bij de vorming van een nieuwe regering. Partijen zullen daartoe samen een beleid formuleren, op basis van de programmas van de beide combinaties.

- De besprekingen met de Volksalliantie hebben er niet toe geleid dat deze combinatie in de te vormen regeringscoalitie is opgenomen en tot op heden is met de VHP ook geen samenwerking bereikt.

- Er is een werkgroep ingesteld die uit de programma’s van de Mega-Combinatie en de A- combinatie gemeenschappelijke beleidsprioriteiten zal formuleren, die voor 18 juni voor goedkeuring aan de leiding van de combinaties zal worden aangeboden.

- Een tweede werkgroep bespreekt de wijze waarop direct met minder dan 17 ministeries kan worden begonnen.

- Er zijn nog geen formele besprekingen tussen de Mega Combinatie en de A combinatie geweest over de invulling van functies, behalve de positie van President. De partij heeft reeds bekend gemaakt dat de voorzitter van de NDP/Mega Combinatie, de heer D.D. Bouterse daarvoor kandidaat zal worden gesteld.

- Ik heb binnen de NDP mijn belangstelling aangegeven voor de functie van Voorzitter van De Nationale Asemblée.

- Vanmorgen, dinsdag heb ik mijn ondertekende bewilliging afgegeven op het Commissariaat Combe

We verwachten nog enkele informele gesprekken met partijen, maar zoals de kaarten op dit moment liggen, lijkt het erop dat de regering zal worden gevormd door de Mega-Combinatie en de A-Combinatie. De VolksAlliantie geeft aan in De Nationale Assemblée kritisch te zullen ondersteunen. Ook informele gesprekken kunnen tot verrassingen leiden, maar de partners die getekend hebben gaan door met de voorbereiding van de regeerperiode. We houden er rekening mee dat de President in de VVV gekozen moeten worden, maar hopen dat in belang van de voortgang van bestuur het reeds in DNA kan gebeuren.

Naast het deelnemen aan bepaalde besprekingen met de partners, zijn mijn dagen gevuld met mijn eigen voorbereidingen voor de regeerperiode. Vooral kleine en middelgrote bedrijven worden getroffen door het slechte ondernemingsklimaat in Suriname, maar ze vormen de ruggengraat van onze economie. Ze kunnen vrij snel operationeel zijn, waardoor de werkgelegenheid op relatief korte termijn merkbaar kan stijgen. Ook vanuit het buitenland is er belangstelling voor investeringen op dit niveau en dit zal ook zorgen voor instroom van vreemde valuta. Vooral de voorbereidingen voor het snel en drastisch verbeteren van de wetgeving die het ondernemingsklimaat bepaalt zijn nu op mijn agenda, Daartoe bestudeer ik de verschillende wetten en procedures opnieuw en spreek ik deze week weer met ondernemersorganisaties de door hun voorgestelde wijzigingen, evenals de regelingen in verschillende andere landen. Zo kunnen we komen tot het juiste model voor Suriname en vooral direct na aantreden aan de slag, door goed voorbereid te zijn.

Ook op het gebied van het huisvestingsprogramma zal wetgeving een belangrijk deel van het werk uitmaken. Suriname heeft geen huisvestingsbeleid en geen raamwet voor huisvesting. Goede wetgeving stelt enerzijds de overheid in staat te sturen en geeft anderzijds de woningzoekenden en de particuliere sector de mogelijkheid om flexibel in de behoefte van verschillende doelgroepen te voorzien. Besprekingen met diverse actoren van deze sector maken nu dus ook een belangrijk deel van mijn werk uit.

Ook wat betreft het onderwijs zal wetgeving het kader moeten scheppen voor de overheid om zaken te verbeteren, want hier schort ook nogal wat aan. De benadering van kinderen en jongeren binnen ons onderwijs moet geheel worden aangepast. Daartoe zijn verbetering van gebouwen en materialen niet voldoende. Training, na- en bijscholing van leerkrachten en de waardering van het beroep zullen hierbij belangrijk zijn.

Een bijzonder aandachtspunt waar ik me mee bezig houd is wetgeving over de rechten van studenten, die zeker niet meer mogen ontbreken in de onderwijswetgeving.

Intussen heb ik voorgesteld aan enkele DNA leden om in deze periode te komen tot speciale groepen onder de parlementariers. Het is ook internationaal het gebruik dat parlementariers zich inzetten voor zaken die volgens hun van bijzonder belang zijn. Voorbeeld is: “parlementariers voor Nucleaire ontwapening”. In Suriname zijn speciale acties vereist op het sociale vlak. In de volgende nieuwsbrief kan ik aangeven waarvoor onze leden belangstelling hebben.

Werk genoeg dus, voor ons allemaal.

2 opmerkingen:

zsa-zsa lenting zei

hi mevr.Simons,jenny als het mag,
ik hoop dat er gauw een vaste commissie voor onderwijs komt die zich gaat buigen over de vele problemen binnen ons onderwijs.
Ook op de Anton de Kom zijn er zaken die naar mijn inziens niet correct zijn. ik hoop als lid van die universiteitsgemeenschap dat er gauw een capabel bestuur komt op de uvs.
er is nog zoveel te doen


groet,

zsa-zsa lenting

Anne zei

Van harte gefeliciteerd met uw voorzitterschap! Ik wens u veel succes, moed, durf en kracht en vooral wijsheid om de juiste keuzes te maken binnen het parlement. Wij volgen u nauwgezet op de voet.